kaninkamrat

Alla inlägg den 21 juli 2021

Av kaninkamrat - 21 juli 2021 12:48

Jag fick frågan häromdagen varför jag jobbar så mycket, om jag måste för pengarnas skull. Det där med ekonomi är rätt privat, tycker jag. Men samtidigt var det ett bra tillfälle att prata kanin-kostnader för de kan dra iväg rejält och det är kanske ett skäl till att man hellre slänger ut sina husdjur. Att det finns de som avlivar när vårdavgiften är för hög vet jag sker och jag finner inga ord för hur oetiskt jag tycker att det är.


Innan jag adopterade kaninerna sökte jag mycket information online om vilka utgifter jag kunde vänta mig, både förutsedda och oförutsedda. Sedan gjorde jag en budget. Budgeten planerade jag även med tanke på framtiden, speciellt om något skulle hända mig för den godhjärtade person som i så fall lovat ta hand om kaninerna ska inte behöva gå i personlig konkurs.


De fasta kostnader jag har räknat på är främst hö och strö. Beroende på var man köper detta, kan priserna variera rejält. Framförallt kvalitativt strö är dyrt, för vanligt spån ska man undvika om man vill att kaninerna ska må bra. Jag vill också gärna att kosten ska innehålla några pellets om dagen och Selective, som är en bra sort, är heller inte billig. Därtill får kaninerna lite basilika, selleri och grön paprika vilket faktiskt också blir lite pengar varje månad, särskilt om man vill ha ekologiska varor. Bomaterial som pottor, broar, tunnlar är kanske mer en engångsutgift men nödvändiga för att kaninerna ska ha en dräglig miljö.


De riktigt stora utgifterna är kloklippning (om man inte klarar det själv vilket jag inte gör) och veterinärbesök. En försäkring är ett måste men den tar INTE hela summan. Med Sagas operation och besök på helgen på djursjukhuset slog jag i taket hos Agria och får inte mer pengar från dem under innevarande period (alltså försäkringsåret) om någon mer sjukdom skulle drabba Saga. Den totala kostnaden denna gång blev 22 519 kronor exklusive medicin.


En sekundär utgift jag har är bilen. Att ta taxi varje gång klor ska klippas, någon av kaninerna behöver besöka en veterinär eller hö ska fraktas hem kostar minst lika mycket (strö kan man få levererat till dörren av olika onlineaffärer). Bilen, som börjar bli gammal, hoppas jag håller så länge kaninerna lever. Sedan har jag inget behov av den. Den finns här för deras service, och inköptes en gång när min mamma fick cancer och behövde besöka sjukhus för ett oräkneligt antal behandlingar.


Jag skulle kunna lägga till inköp som kardor, transportburar, filtar och mattor, skyddsnät på balkongen... Listan kan göras längre men jag tror att budskapet går fram: Att ta väl hand om kaniner kostar, och man behöver ett konto med medel för det.


En dag är kaninerna inte här längre. Jag hoppas att det dröjer. Men tills dess ska de ha det så bra det bara går, och jag kommer att jobba så mycket jag orkar för att det ska vara så. Så svaret är ja, jag måste jobba för pengarnas skull. Och medan jag gör det, känner jag en liten knuff från Sagas nog mot min fot under skrivbordet och tänker att hon och de andra kaninerna är värda varje krona.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards