kaninkamrat

Alla inlägg under april 2020

Av kaninkamrat - 26 april 2020 08:30

En morgon väntade den här installationen på vardagsrumsmattan. Vi vet att konstnären är Bosse eller Tova men inte hur det har gått till. Kanske båda, för att få pinnen genom pingelbollens hål kan inte ha varit enkelt. Möjligen är det inte en installation, utan konstruktionen har gjorts för att få tyst på pinglan. Vi vet inte. Vad vi vet är att kaninerna är smartare än vi, och att varje dag med dem är ett äventyr.


 

Av kaninkamrat - 19 april 2020 20:30

I februari brukar alltid kvaliteten på höet vara lite sämre; det kan kännas lite fuktigt och jag har hört av andra att det även kan damma. I mars, är det bättre igen av någon anledning. Kanske är det vädret som påverkar, fukt tränger in i lador och förråd under vinterns kallaste månad.


I år var det dock sämre än någonsin. Inte var höet bara på gränsen till blött, det var också ohyggligt dammigt. Jag fick ta ur höet och påsarna och först torka det på galler i ett skåp, sedan skaka av dammet. Ganska snart insåg jag att detta var ohållbart främst för kaninerna som skulle bli sjuka om det fortgick men också för mig som började hosta. Att byta foder snabbt är inte bra men situationen var så akut att jag fick göra det på fyra dagar. Det underlättade att jag bytte till ett ”nöd-hö” som kaninerna hade ätit det förut om än inte nyligen utan under en het sommar då bondens skörd helt enkelt tog slut. Nöd-höet var också fuktigt och dammigt men inte alls lika mycket, så det fick duga i ett par veckor tills det vanliga höet återställt sin mycket goda kvalitet.


Nästa år, ska inte ta några risker utan bunkra ordentligt innan februari månad. Och nu, ett par månader senare, har jag äntligen fått bort hela det lager av damm som lagt sig över precis hela lägenheten. Men inte är det någon fara med extra städning; det viktigaste är att de små här hemma mår bra och får leva det goda livet så länge det bara går.

Av kaninkamrat - 12 april 2020 08:00

Sedan något halvår tillbaka, har jag förmånen att få jobba hemma. Det är verkligen ett privilegium; jag sparar tid när jag slipper resa, och pengar också. Dessutom har jag fler stunder tillsammans med kaninerna, vilket både de och jag uppskattar.


Innan jag kunde börja jobba hemma var det dock mycket praktiskt att fundera kring. Jag behövde en arbetsplats med skrivbord och en uppkoppling av laptopen med kabel till fiberuttaget. Eftersom fiberuttaget är längst in i Sagas och Alfons del av lägenheten (bakom kompostgallret dessutom) grubblade jag dag och natt på hur jag skulle få plats och hur jag skulle skydda all el som var bakom ett stort skåp. Dessutom var jag lite fundersam på ifall Saga och Alfons skulle gilla att ha mig därinne, de som är vana att sköta sig själva lite mer än Bosse och Tova. Faktiskt tog det ett par månader innan jag hade allt på plats och då hade jag möblerat om många gånger och förbrukat runt 100 buntband. Resultatet blev en liten men effektiv arbetsplats med en bokhylla som har galler på framsidan och ett skrivbord framför. All el är ovanpå bokhyllan och jag har sett till att inte ens det olympiska hoppet Saga kan ta sig upp dit. När jag jobbar och är online, vrider jag skrivbordet lite så att allt som syns i webbkameran är mig och väggen (hur mycket jag än älskar kaninerna, får de inte vara med på jobbet så att säga). De första dagarna, var Saga irriterad över att jag var på deras revir och knuffade hårdhänt på mina fötter under skrivbordet. Nu har hon motvilligt accepterat min närvaro och lägger sig ibland där och sover. Tyvärr blir kaninerna ibland störda av min skrivbordslampa som jag måste ha tänd, men då hänger jag en filt över deras gryt där de är just då och det fungerar bra.


En extra stor bonus med min nya arbetsplats är att jag kommit mycket närmare Saga och Alfons, de kommer springande nu när jag gör dem sällskap. Och bättre kaninjobb kan man väl inte ha än att sitta vid ett skrivbord med en kanin som sover på ens fötter.

Av kaninkamrat - 5 april 2020 10:45

Det här är årets viktigaste blogg för den handlar om hur kaniner överlever värme. Den kommer i god tid för när hettan slår till, är det svårt att hitta fläktar och andra hjälpmedel.

De senaste två åren har varit en mardröm från djurens synvinkel. Vi människor må tycka att det är mysigt att ha fått medelhavsklimat i Sverige, men för kaniner är värmen ett lidande. Den första varma sommaren klarade de med nöd och näppe tack vare fläktar och våta handdukar. Nästa sommar var tuffare och vi fick hitta fler sätt att hålla dem svala. Alla dessa sätt kommer jag nu att lista så får ni själva välja vad ni tycker fungerar bäst.


Ingen användning av icke nödvändiga värmealstrande produkter som ugn och dammsugare.
Två fläktar, en från varje håll. En av dem placerade vi ute på balkongen där det var som varmast så den blåser luften in i rummet.
Kyl ner rummet innan utetemperaturen blir högre än innetemperaturen. Men sätt inte korsdrag, kaniner är känsliga för drag.
Luftkylare. Sänker temperaturen bara någon grad men den var mycket värde när det var 35 plus ute. Obs att isklampar i den måste bytas ofta.
Värmeavvisande folie på fönsterrutorna (avsedd för bil och inköpt på Biltema). Vanlig folie (som man har på bilrutorna när det är snö) bakom persiennerna. Och ett fantastiskt tips som hjälpte mycket: vita lakan som dränktes i kallt vatten och hängdes upp för fönstren. Byt så snart de torkat!
Absolut mest angeläget: våta handdukar att vira in kaninerna i, speciellt öronen. Isade pet-flaskor bredvid kaninen och utplacerade i rummet.


Ett tips vi inte provat än men hört fungerar bra är keramikplattor som läggs i kylen och som kaninerna sedan kan lägga sig på. Man måste dock hålla koll hela tiden så att de inte biter i dem men vanligtvis orkar de inte röra sig alls när det är som varmast. De jag köpt i god tid fanns på Animail men många nätbutiker har dem.

Vid minsta tecken på värmeslag, blöt ned kaninen direkt med handdukar och åk AKUT till veterinären då kaninens organ slås ut fort. Och snälla, läs dessa länkar för de kan rädda livet på era småttingar.

Svalt inne, Expressen
https://www.expressen.se/leva-och-bo/10-basta-knepen-for-att-fa-det-svalare-hemma/

FirstVet, Kaniner – Värmeslag
https://firstvet.com/sv

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards