kaninkamrat

Alla inlägg under maj 2021

Av kaninkamrat - 20 maj 2021 12:58

Säsongens godsaker på tork och snart redo att förvaras i en påse i garderoben tills bistrare tider. Naturligtvis får kaninerna smaka på dem färska också, men i begränsad omfattning och under långsam invänjning så de inte får trumsjuka.


 

Av kaninkamrat - 8 maj 2021 12:16

Ibland behöver även en kaninförvaltare sova ut.


Efter en lång, stressig vecka med kaninservice klockan fem på morgonen, ville jag inte alls gå upp imorse. Kvart över fem satte Bosse tänderna i gallret till sovrummet. HÖ betyder det. Sömndrucken stapplade jag upp och levererade höet. När jag precis hade somnat om, satte han tänderna i gallret igen vilket signalerar PINNAR. Jämrande kravlade jag mig ur sängen igen och levererade pinnarna. Efter en stund kom han tillbaka. Skrammel skrammel i kompostgallret. Jag vet att det finns GRENVERK, lät Bosse meddela, och det är mycket roligare än pinnar. Faktiskt har jag inget minne av hur jag tog mig upp en tredje gång men eftersom det låg grenverk på golvet nu på förmiddagen, har jag nog levererat dem också. Tro det eller ej men Bosse gjorde promenaden till sovrummet en fjärde gång. Hö? Pinnar? Grenverk? Nej. Bosse saknade morgonrutinerna. Han gick in i köket och satte sig där jag brukar äta frukost.

- Bosse vill att du ska vara här, med oss.


Älskade lille Bosse, åtta år i sommar. Jag vill göra allt för dig den tid du har kvar i detta jordeliv. Men idag orkade jag inte. Jag behövde sova ut, för att kunna vara en god kaninförvaltare resten av veckan.


När jag äntligen vaknade till på riktigt, halv elva, var Bosse fortfarande vaken. Som alltid vakar han över oss, oroligt. Inte kan man somna så länge man inte vet om alla i flocken är okej. Han orkade knappt hålla uppe huvudet, så trött var han. Jag pussade på hans panna och smekte hans blanka päls tills han gjorde goseljuden.

- Allt är okej Bosse. Sov nu. Sedan ska du få hö, pinnar och grenverk. Och mer gos.


Äntligen somnade Bosse, lugnt och gott.


Dagen i flocken kan börja, om än lite senare än vanligt.

Av kaninkamrat - 7 maj 2021 18:27

Kaniner måste få vara kaniner.


Som tur är, har jag bekanta som generöst delar med sig av sådant som gör livet roligare för Alfons, Saga, Bosse och Tovis. I veckan var det fest när inte bara pinnar från beskurna äppelträd men också hela grenverk erbjöds. Här är det Alfons som ivrigt vrider och vänder på godsakerna för att komma åt den smaskiga barken.



 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards