kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2023

Oår

Av kaninkamrat - 21 augusti 2023 09:23

Det är oår i Flocken.


Möjligen är det allt regnande, som ju behövs, som gjort allt vi plockat nästan omöjligt att torka. I normala fall har vi minst tre stora kassar med löv vid den här tiden. Nu en halv liten påse. Efter tre veckor är äppellöven fortfarande lite mjuka. De som blivit krispiga blir mjuka igen efter några dagar. Sorgset slänger jag det mesta, och tänker att det blir lite tråkigare för kaninerna i vinter. Dessutom är de torkade nyttiga godsakerna ett extra vitamintillskott, och får ofta igång dem när de har magstopp eller någon annan åkomma.


Även min odling på balkongen har drabbats av oåret. Jag hann inte flytta hallonbusken innan en natts ihärdigt oväder och i sitt försvagade tillstånd fick den någon sjukdom – ohyra, svamp eller mögel, jag vet inte vilket. Jag klippte ner den och sanerade. Friska blad växte ut, sedan gav busken inte bara upp utan smittade även vinbärsbusken och sex lådor med maskrosblad. Tre vändor till soprummet fick jag gå med mina dyrbara bördor (de kostade även en hel del, speciellt de frostsäkra krukorna) innan balkongen var tom. Kvar är lavendeln, som står emot de flesta angrepp, och insektsdammen med stenar så humlor och andra utrotningshotade små stackare ska få lite mat och vatten (det är för övrigt konstig politik att kommunen skövlar det gröna här i stan samtidigt som man uppmanar oss vanligt folk att hjälpa till i klimatkrisen med balkongodlingar).


Resten av dagen tillbringade jag med att sanera ytor och redskap så inte ohyran går på kaninerna, som har haft nog av sin beskärda del det senaste. Jag öppnade upp hösäckarna jag köpt, för även höet var fuktigt och behöver torka innan det kan ätas.


Ännu hoppas jag på ljungen, och lägger några kvistar på tork. I Flocken ger vi aldrig upp, oavsett oår och att vår lilla älskade Tovis fattas oss. Vi måste ta hand om det och dem vi har kvar. Det är så det är att leva i en Flock, en dag och ett bekymmer i taget.

 
 
Kristine

Kristine

21 augusti 2023 14:46

Du har SÅ rett; i flokken gir man aldri opp!

Ha en fin ukestart ^^

http://slossplassen.blogg.se

kaninkamrat

22 augusti 2023 06:35

Tack Kristine!

Man måste kämpa för dem och det man älskar.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards