kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 8 september 2022

Nöjd

Av kaninkamrat - 8 september 2022 14:51

Saga, vår lilla stora flockledare är borta. Jag ser henne utsträckt vid fönstret, liggande i en solstrimma. Nära CD:n samma tid varje kväll, för att lyssna till musiken som markerar slutet på en dag. Jag känner hennes varma kropp på foten under skrivbordet när jag jobbar och den mjuka pälsen under min hand när jag stryker henne försiktigt över huvudet. Nu är det bara minnesbilder. Saga springer på den största av alla gröna ängar, medan vi som är kvar försöker förstå och finna ett nytt sätt att leva. Smärtan och saknaden är så stark att den är rent fysisk. Vi går igenom händelseförloppet om och om igen, hur hon någon gång i maj började sitta konstigt i pottan. Inget syntes på röntgen men hon verkade reagera på beröring så hon fick Metacam och blev sig själv igen. Fast Sagas kropp var aldrig riktigt normal, hon vände sig klumpigt och kunde inte göra riktiga binkies så kanske hade hon helt enkelt en avelsdefekt som förvärrades med åren. Ändå var hon så nöjd. Hon lät ofta som en skrivmaskin, om man bara befann sig nära henne eller klappade någon av de andra kaninerna. Men så en dag fick hon problem med magen. Det kom pluttar med päls i. Och hon orkade inte kämpa mer. Hon var så trött, och från ena dagen till den andra började hon falla åt sidan när hon gick. Vi insåg att det var dags att släppa taget. En sista gång låg vi tillsammans på golvet i vardagsrummet och upplevde varandra, Saga trots allt lika nöjd som vanligt, och låtsades att allt bara var en hemsk dröm. Sedan lyfte jag in henne i transportburen och vi åkte till det Stora Djursjukhuset som tog emot oss med medicinsk kunskap och medkänsla. Vi fick avsluta på det finaste tänkbara sätt och jag är så tacksam för det.


Att Saga har lämnat oss och att vi inte kommer att få dela morgondagen med henne gör så ofattbart ont att vi nästan inte klarar av det. Vi tänker på hur mycket hon älskade livet, och plågas av att vi inte kunde ge henne mer av det. Men vi har tre till småttingar som behöver oss, och mest lider Alfons som sovit varje natt i sju år med sin älskade. Vi försöker hitta en ny kompis till honom, för att han ska få livskvalitet och för att det någonstans finns en annan kanin som farit illa och behöver ett föralltidhem. Tyvärr kan inte någon av de små kaninungar som är på ingång till Göteborgs Djurskyddsförening ta den platsen – Alfons behöver en jämnstor partner – men kanske vill någon av er som läser bloggen låta dessa nyfödda få en chans https://djurskydd.nu/kontakt/


Tack Saga för att du lärt oss vad villkorslös kärlek är och att om man har den i varje vrå av lägenheten, kan man inte vara annat än nöjd.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Tisdag 7 maj 09:19

Bosse är en kämpe.   För ett par år sedan blev han akut mycket dålig vilket visade sig bero på en tand. Inte bara tanden var ful och infekterad, under den fanns en varböld. Trots att Bosse var runt nio år gammal då, klarade han operationen galant...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards