kaninkamrat

Alla inlägg den 5 februari 2017

Av kaninkamrat - 5 februari 2017 10:10

Tidigare om vårarna har vi sått gräs till Bosse för att hans mage inte ska fara illa då vi börjar plocka gräs ute till honom. Nu har vi fått ytterligare ett skäl att göra detta; den nya kaningulsoten, som är oerhört smittsam (se länk SVA). Från och med i sommar, blir det därför tyvärr inte någon utfordring längre av gräs utifrån. Såklart kan innesådden inte ge kaninerna samma mängd mumsigt gräs men en liten smakbit varje dag ska de i alla fall få.


Att så gräs inne är enkelt. Vi köper frö till kattgräs (som borde heta kaningräs) samt ekologisk jord och lecakulor. Jag hade tidigare en stor balkonglåda men eftersom jag inte vill att hela lägenheten ska se ut som ett kaningryt så har jag bytt ut den mot flera krukor istället. De står i köksfönstret och det ser bara mysigt ut när gräset börjar växa.


Sådden på bilden är tre dagar gammal och grässtråna börjar titta upp. Om några dagar, är det dags för årets första smaskiga mumsbit för mina småttingar!

  

SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt

http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards