kaninkamrat

Alla inlägg den 2 september 2018

Av kaninkamrat - 2 september 2018 08:15

Någon månad efter Tovas ankomst, började hennes mage att krångla. Hon lämnade blindtarmsavföring, som hon behöver äta för att överleva. Vi förstod ingenting. Vi hade vant in henne långsamt på nytt hö, nya pellets, gröna grönsaker. Varför blev hon dålig nu? Stackars Tova hade ont, det syntes. Plötsligt började hon att skaka och ögonen var uppspärrade. Strax därefter lämnade hon den druvklasformade spillningen utan att få i sig den. I vissa fall syntes bara fläckar (och kändes lukt, den stinker rent ut sagt) vilket tydde på att hon kunnat äta den fast inte direkt från rumpan. Jag ringde en veterinär och förklarade situationen. Hon sa att om inte allmäntillståndet var påverkat, skulle vi avvakta lite. Förmodligen fick hon i sig blindtarmsavföringen på kvällen, eftersom vi inte såg den då. Men Tova blev inte bättre. Jag bokade en tid online via FirstVet, som ger gratis råd om man har Agria försäkring. Hon sa att jag skulle mata Tova med avföringen och åka till veterinären med henne direkt efter helgen. Men när helgen kom, låg tre stora kluttar avföring på golvet på morgonen så det blev transport till djursjukhuset redan på söndagen. Tova fick vara kvar till måndagen och ligga med dropp. Man gjorde flera undersökningar, bl a ultraljud. Stackars Tova så rädd hon var! När hon kom hem, var hon bättre i magen efter dieten men snart började problemen igen. Jag drog mig till minnes att Bosse som bebis fått samma besvär av säsongens färska hö. Kunde Tova ha samma problem? Vår bonde hade inget gammalt hö kvar men barnhemmet som Tova adopterades från hade. Dit i ilfart, hem med en bal. Och redan nästa dag var Tova nästan bra. Två dagar senare, såg vi ingen blindtarmsavföring alls. Nu väntar en tid med mycket långsam invänjning av det färska höet. Nästa år är vi förberedda.


Allt står inte i böcker. Ibland får man gissa, och prova sig fram. Jag hoppas att våra gissningar hjälper er.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards