kaninkamrat

Alla inlägg den 20 maj 2018

Av kaninkamrat - 20 maj 2018 08:15

- Har ni mascara som inte är djurtestad? Frågar jag expediten på apoteket.

Hon ger mig en mascara som det står TEST på att prova.

- Nej inte jag. Jag behöver inte testa. Jag vill ha en produkt som inga djur har behövt lida för, förtydligar jag.

Kvinnan stirrar på mig.

- Ingen har någonsin frågat mig detta, svarar hon och rör vid min arm. Nu börjar jag nästan gråta!

 

Vi blir stående och pratar en stund. Hon undrar varför jag bryr mig, om jag jobbar med djur. Jag förklarar att jag älskar djur. Att de är som vi, kännande. De bara kommunicerar annorlunda. Jag berättar om småttingarna, och att jag har blivit vegan för deras, och andra djurs, skull. Hur skulle jag någonsin kunna skada någon medvetet, speciellt som mascara och skinkmacka inte är det minsta viktigt? Det mesta inom kosmetikaindustrin testas dessutom på kaniner. Man spänner fast dem och häller shampoo i ögonen på dem. När de kämpar för att slita sig loss för att komma undan smärtan, bryter de ofta ryggen. Detta är bara ett hemskt exempel. Det finns inga gränser för våra mänskliga grymheter mot djuren. Jag förändrar inte systemet genom att köpa en icke djurtestad produkt. Men jag kanske minskar de arma djurens ohyggliga, livslånga lidande en promille. Det är inget svårt beslut. Allt annat vore själviskt.

 

När jag lämnar apoteket med min mascara i väskan tittar expediten fortfarande förundrat efter mig. Det borde inte vara så. Hennes blickar borde följa den som köper något den inte behöver, och som ett djur har behövt plågas för alldeles i onödan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards