kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 30 juli 2022

På alla fyra tassarna

Av kaninkamrat - 30 juli 2022 10:58

Saga började hänga med rumpan för ett tag sedan. Det var knappt märkbart, men ändå inte helt normalt. Lite stelt har hon alltid rört sig, hon är inte så smidig som de andra kaninerna utan lite klumpig. Men hon hade också blivit strävare i pälsen på magen, vilket tydde på att hon låg mer i pottan och åt än jag hade förstått. Det är svårt ibland att ställa diagnos på kaniner, jag vet det. Men min förtvivlan visste inga gränser när Saga fick den ena diagnosen efter den andra; ont i örat, ont i magen, ont i ryggen. En tröst var att Metacam skulle hjälpa oavsett orsak till hennes motoriska problem. Ett antal undersökningar (och tusenlappar) senare verkade det ändå vara ryggen som orsakade felställningen. Ingen skada syntes på röntgen, vilket var viktigast, men det kunde ändå vara en nerv som kommit i kläm eller möjligen en liten spricka. I väntan på läkning får Saga Metacam och beter sig som vanligt, förutom att hon fortfarande hänger lite med rumpan. Hon springer och skuttar men får inte klättra upp och ner tillsvidare. Jag gör också ren pottan två gånger om dagen för att hon inte ska bli förorenad i pälsen på magen när hon inte orkar sitta upp hela tiden. Och duktig som hon är, kommer hon alltid fram till Metacam-sprutan och öppnar munnen; kanske för att hon förstår att det gör gott, eller så smakar det bara gott. Men jag längtar efter att se vår lilla flockledare klättra snart igen, och stå upp på alla fyra tassarna i pottan.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards