kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 19 april 2020

Februari

Av kaninkamrat - 19 april 2020 20:30

I februari brukar alltid kvaliteten på höet vara lite sämre; det kan kännas lite fuktigt och jag har hört av andra att det även kan damma. I mars, är det bättre igen av någon anledning. Kanske är det vädret som påverkar, fukt tränger in i lador och förråd under vinterns kallaste månad.


I år var det dock sämre än någonsin. Inte var höet bara på gränsen till blött, det var också ohyggligt dammigt. Jag fick ta ur höet och påsarna och först torka det på galler i ett skåp, sedan skaka av dammet. Ganska snart insåg jag att detta var ohållbart främst för kaninerna som skulle bli sjuka om det fortgick men också för mig som började hosta. Att byta foder snabbt är inte bra men situationen var så akut att jag fick göra det på fyra dagar. Det underlättade att jag bytte till ett ”nöd-hö” som kaninerna hade ätit det förut om än inte nyligen utan under en het sommar då bondens skörd helt enkelt tog slut. Nöd-höet var också fuktigt och dammigt men inte alls lika mycket, så det fick duga i ett par veckor tills det vanliga höet återställt sin mycket goda kvalitet.


Nästa år, ska inte ta några risker utan bunkra ordentligt innan februari månad. Och nu, ett par månader senare, har jag äntligen fått bort hela det lager av damm som lagt sig över precis hela lägenheten. Men inte är det någon fara med extra städning; det viktigaste är att de små här hemma mår bra och får leva det goda livet så länge det bara går.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards