kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 8 juni 2022

Så gör man

Av kaninkamrat - 8 juni 2022 17:05

För 3-4 år sedan började Bosse dricka vatten med sidan av munnen. Det gjorde att han även lade en bit av hakan och ansiktet i skålen och blev blöt i pälsen där. En veterinär undersökte honom, men man fann inget skäl till detta nya beteende. Eftersom Bosse vägrar använda flaska, byggde jag en trappa av kantstenar runt vattenskålen så att han var tvungen att dricka uppifrån. Det fungerade bra ända tills den dag han akut fick dra en tand (tandproblem är vanliga på grund av defekt avel). Efter operationen hjälpte inte byggnationen av kantsten längre. Vi sprang i skytteltrafik varje gång han drack vatten för att torka hans haka. Men vi kunde inte vara där hela tiden och till slut påverkades pälsen, som föll av. Ny tid beställdes hos veterinären där man upptäckte att Bosse saliverade. Han fick tid för en fullständig munhåleundersökning idag. Ett par tänder visade sig vara för långa och behövde slipas. Han hade fått sår av dem på tungan. Nu är han hemma igen, lite bedövad och vinglig, och har precis fått i sig en pyttepinne samt Critical Care.


Det har varit oroliga timmar, han är ju nästan 9 år gammal och alla ingrepp med sövning innebär en risk. Men lille Bosse, som älskar livet mer än någon annan jag vet, gör vad han kan för att få vara kvar i det.


Än är oron inte över. Men vi kämpar på en timme i taget tillsammans, för så gör man i en flock.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards