kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2021

Kaninkonstruktioner

Av kaninkamrat - 7 augusti 2021 06:55

Fotot visar ett exempel på kaninanpassningen hemma. Det måste finnas både skrymslen och vrår samt nivåskillnader för att så gott det går efterlikna en autentisk miljö. Eftersom kaninerna behöver omväxling brukar jag ändra om konstruktionerna då och då. Här är den senaste. Båda kaninparen har samma konstruktion så de kan ligga och vila sida vid sida om kompostgallret och känna varandras lukter. Ibland ligger de på olika nivåer men avslutar alltid dagen högst upp. Speciellt Tovis gillar att springa upp och ner för broarna. Bosse tycker om att krypa in under pallarna. Alfons och Saga älskar den stora plastlådan vars lock är mjukt och sviktar lite. Bäst är om filten inte ligger ovanpå den så man kan gnugga sig mot plasten tycker Alfons. I boxarna förvarar jag kaninfiltarna som byts ofta. Här ser ni badlakan från Jysk som jag köpte 20 stycken av på rea (50 kronor styck!). Personalen i butiken undrade säkert vad jag skulle med så många badlakan till men slitaget på textilier är stort i flocken. Inget slängs så allt kan vara kaninmaterial – mattor, gardiner, dukar, gamla kläder. Knappar och andra detaljer måste man förstås ta bort, kaninerna är mästare på att demontera saker.


Klockan nio är det dags för kaninernas morgonslummer. När jag är ledig sover Alfons och Saga inte under skrivbordet utan i korggrytet (eftersom det är ljusare nu på dagen). Bosse drar sig ofta tillbaka till mattan under matbordet i köket. Tovis är mer intellektuell och föredrar keramikplattorna under bokhyllan. Själv kryper jag ner i sängen en stund till fast jag mest av allt vill göra dem sällskap för kaninhäng är det bästa som finns!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards