kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 29 december 2019

Skvätt

Av kaninkamrat - 29 december 2019 11:15

När besökare frågar om kaninerna är rumsrena, är jag och den andra människan i flocken inte helt överens om svaret.


Jag menar att eftersom kaninerna VET att de ska gå på pottan och i normala fall gör det också, är de rumsrena. De onormala fallen, undantagen, är följande tillfällen:

- Pottan är äcklig och kaninerna vill inte sitta i den (de är mycket renliga)

- Kaninerna hinner inte till pottan (kaniner kan nämligen inte hålla sig)

- Urinen används för att markera revir (vilket sker när de skiftas i lägenheten och är inne på varandras områden).


Att potträna en kanin lär vara enklare än en hund, har jag läst på utmärkta House Rabbit Society och jag håller med om det. Bosse blev lätt van vid pottan genom att jag lyfte upp honom i den varje gång han kissade utanför. När den blev full, drog han ut den på golvet och lät därmed meddela att den behövde rengöras. De andra kaninerna lärde sig av honom nästan omedelbart.


Kanske spelar det ingen roll om vi har olika uppfattning om definitionen ”rumsren” så länge som vi kan förmedla hur och var kaniner kissar. För oavsett definition, är det viktigt att veta att det kan skvättas här och där när man har frigående kanin och att man bör ta hand om urinen fort så det inte blir fläckar. Direkt kaninen har skvätt, har urinen varken färg eller lukt (i alla fall om kaninen är steriliserad eller kastrerad så urinen inte innehåller hormoner) och är inte särskilt jobbig att hantera. Men får skvätten ligga ett tag, luktar den illa och fräter på underlaget. Ett tips är att ha en vaxduk under mattan där kaninen oftast rör sig. Om det ändå blir en fläck, kan det uppstå missfärgningar som ibland går att ta med såpa och/eller ättika som får verka någon kvart.


Aldrig, aldrig får man bli arg på en kanin som kissat. I början när Bosse av misstag lämnade en pöl, blev han så rädd att han satt stel med uppspärrade ögon utan att röra ett morrhår. Nu vet han att det är okej – han kan faktiskt inte hjälpa det – och att vi såklart inte skäller på honom. Istället kommer han och visar var pölen är så att vi kan åtgärda olyckan. Förhoppningsvis lär han de andra kaninerna samma beteende. Och om inte, kommer vi så gärna med hushållspappret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards