kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2017

Kaninens åldrar

Av kaninkamrat - 13 augusti 2017 08:15

För oss som kaninförvaltare, är det viktigt att ha koll på vad varje ålder för med sig. Hur gammal en kanin blir, beror på många faktorer, inte minst storleken. Det finns exempel på kaniner som blivit upp till 18 år, vilket är 180 år i människor räknat.

 

Våra tre kaniner är ju i helt olika åldrar. Saga, som är adopterad, är i okänd ålder men vi tror att hon är runt ett och ett halvt år gammal nu (ung vuxen) eftersom hon var bebis när hon kom till djurhemmet och blev brunstig efter något halvår här. Även Alfons är adopterad från samma djurhem. Vi gissar hans ålder till sex-sju år (sen medelålder) med ledning av hans gråsprängda päls och gula tänder. Han sover också lite mer än sina kaninkamrater. Bosse fyllde nyss fyra år (medelålders).

 

Var ålder har sin anpassning. Vi har sett till att alla tre har samma hjälp – låga hinder och nivåer för att kunna ta sig upp och ner. Vi känner igenom deras kroppar efter avvikelser, undersöker trampdynor och låter veterinären titta på tänderna (fast det bör inte bli problem med för långa tänder om kaninerna har färska grenar och hö att tugga på).

 

Det finns mycket mer utöver detta som är viktigt att veta. Av de många sajter online som beskriver kaninens åldrar, vill jag länka Bunnyhuggas ”Lifestages of a rabbit” som är en av de bästa.



Länk till Bunnyhugga:

http://www.bunnyhugga.com/a-to-z/rabbit-behaviour/rabbit-lifestages.html

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards