kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 18 december 2016

Kaninburen

Av kaninkamrat - 18 december 2016 14:36

Det kan tyckas självklart och enkelt hur en kaninbur ska se ut och inredas men när kaninen flyttar in, upptäcker man vad som fungerar och inte. Jag kan dock bara uttala mig om inneburar eftersom jag inte har någon erfarenhet av uteburar. Det enda jag vet om uteburar är att de måste vara byggda så att kaninen inte kan smita ut eller rovdjur ta sig in. Jag har hört flera fall då rovdjur skrämt kaniner genom buren så deras hjärtan stannat eller som tagit sig in och skadat eller dödat kaniner. Älskade familjemedlemmar förtjänar ett bättre liv än så, så lägg tid och arbete på att säkra uteburen.


Till att börja med, finns minimimått på hur liten en bur får vara. Se länk till Jordbruksverket. Tre kaniner kräver tre tillgängliga burar, de måste ha mycket plats för hö och alltid rena pottor så jag har en bur i köket och två i vardagsrummet. En av de två som står i vardagsrummet stod ursprungligen i sovrummet men jag flyttade den eftersom vi stänger dit när vi inte är hemma. Jag har ju galler runt sängen och eftersom Saga otroligt nog kan klättra över det, vill jag inte riskera revirmarkeringar där.


Kaninpottor är trekantiga med en högre baksida, förmodligen för att urinen inte ska skvätta. Jag tycker konstruktionen är märklig, eftersom den gör det svårt för dem att nå höet; kaniner vill äta där de har pottan. Istället har vi köpt rektangulära kattlådor, som också är billigare. Kaninerna har minst två i varje bur. Efter halva dagen vänder vi pottorna så att kaninerna inte kissar och pluttar på samma ställe. De vill gärna ha det fräscht och om de tycker pottan är äcklig, sitter de inte i den. När Bosse var liten, hade han också en liten potta som följde med buren vi köpte. När den var full enligt hans uppfattning, släpade han den med tänderna fram till buröppningen för att vi skulle förstå att den behövde rengöras.


Eftersom våra kaniner är så rumsrena de kan bli, har vi inte sågspån i buren. Sågspån blir ”klafsigt” fort och sprids gärna över lägenheten vilket inte är så hygieniskt. På den tomma ytan i buren lägger vi tyger eller små mattor. Omgivningen är engagerad i att bistå med allt i textilväg så jag vi aldrig saknat underlag i buren. På bilden ses en av mina gamla klänningar. Bäst tycker kaninerna om fleece och det går ofta hitta billiga fleecefiltar på de stora varuhusen.


Hur höet ska placeras är en smaksak. De hängen som finns på marknaden har inte fungerat så bra. Det får plats för lite hö i dem, de är svåra att få ut höet ur eller så sätter sig helt enkelt våra småttingar ovanpå hänget och då är det oundvikligt att det sker ”olyckor” ner i höet. Lite svinn på höet måste man räkna med. Kaninerna drar runt det, så man måste ta bort det hö som blir förorenat. Hittills är det som fungerat bäst en planteringslåda för blommor, typ balkonglåda, som på bilden. Jag har vinklat den lite snett så att höet är lättillgängligt.


Buren ska ha någon form av hus eller gömställe om kaninen inte är frigående. De två stora burarna i vardagsrummet har det, men inte denna mindre i köket eftersom det inte får plats. Mina frigående kaniner har dessutom flera små ”gryt” i lägenheten, vilket jag kommer att återkomma till.


Till sist, måste kaninerna ha lätt att komma ut och in i buren, speciellt Alfons som är äldre och inte så vig. Träbroar i olika storlekar finns i de flesta djuraffärer, samt i nätbutiker. De är också bra för kaninerna att gnaga på. Egentligen ska buren placeras en bit upp för att det inte ska bli drag i den. Så hade vi det innan kaninerna sprang fritt. Nu fungerar det med mattor samt under varje bur även ett liggunderlag, av typen man har ute i naturen, som isolerar bra.


Och såklart är hela lägenheten – förutom sängen – också kaninernas. Vi är ju en flock!


Länk till Jordbruksverket:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002


643.html

 

OBS att jag, som jag skrivit i en tidigare blogg, tagit bort fronten på buren för att den ska bli mer lättillgänglig.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards