kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 11 december 2016

Godis

Av kaninkamrat - 11 december 2016 13:17

Jag ger kaninerna kraftfoder, dvs pellets, dagligen. Jag har läst mycket på nätet om olika sorter och försökt hitta den jag tror är bäst, innehållande många olika vitaminer och mineraler. Som jag har lärt mig, ska kaninerna ha en matsked pellets per kilo. Eftersom mina tre kaniner väger olika mycket och det kan vara svårt att hålla reda på hur mycket pellets de fått under dagen, lägger jag varje söndag upp ”veckoransonen”. Jag har tidigare använt en sortimentlåda men eftersom det är tveksamt om plasten i den är godkänd för matförvaring, lade jag små muffinsformar i varje fack. Det blev lite ”pilligt” så nu lägger jag istället pelletsen i varsin liten mugg, märkt med namn och dos.


Pelletsen får de vid speciella tillfällen; som belöning, när jag går ifrån dem, eller när de ska göra något jobbigt som att klippa klor. Ibland leker jag ”pelletsleken”, som syftar till att stimulera dem och träna dem mentalt. Jag ställer då tomma toalettrullar med pellets i på olika ställen i rummet, gärna så att kaninerna får klättra och krypa för att det ska bli roligare. När jag började med pelletsleken, lärde sig Bosse snabbt var toarullarna brukade stå och sprang ofta i förväg till de olika platserna för att invänta att vi placerade ut pelletsen. Om jag bytte ordning eller plats, blev han mycket upprörd och markerade sitt missnöje med att stampa och pipa.


Ibland har kaninerna fått för mycket pellets, vilket visar sig på att de inte äter sin nyttiga blindtarmsavföring. Märkligt nog, brukar de alltid lämna den synlig – jag har aldrig sett den i pottan bland övriga pluttar - som om de vill tala om att något är fel. Då utesluter jag pelletsen i några dagar tills ingen blindtarmsavföring är synlig längre.


Varför är titeln på bloggen godis, undrar ni. Jo, för att kaninerna verkligen älskar pellets, som smakar lika gott som godis för dem. När jag vill distrahera dem eller få deras uppmärksamhet, ropar jag GODIS (och då får de naturligtvis en pellets), varpå de kommer rusande till mig. Faktiskt tror jag att de lärde sig ordet GODIS före sina namn :)

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards