kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 3 december 2016

Sagas sterilisering

Av kaninkamrat - 3 december 2016 23:58

För ett par veckor sedan, lät vi sterilisera Saga. Huvudskälet var att de flesta honkaniner drabbas av svåra – ofta dödliga – sjukdomar i livmodern redan vid cirka tre års ålder.


Som med Bosses kastrering, vägde vi länge för- och nackdelar. Att söva en liten kanin med ett svagt hjärta är riskfyllt. Tanken på att mista vår lilla prinsessa var outhärdlig. Men behovet av ett ingrepp blev nästintill akut då Saga började brunsta. Hon uppvaktade stackars Bosse så intensivt att han var alldeles slutkörd redan efter bara någon dag. Efter ett par veckor var Saga brunstig igen och jag såg på Bosse hur jobbigt det var för honom. Jag ringde då runt till ett flertal veterinärmottagningar och hittade en mindre inte så långt hemifrån som inte hade haft något fall av den nya gulsotssmittan, vilket var ett av mina orosmoment. Mottagandet vi fick där var fantastiskt. Man förstod Sagas betydelse för oss, och bemötte både henne och oss med värme och yrkeskunnande. Ändå var det oroligt och ledsamt att lämna den lilla på morgonen för att åka hem och vänta. Det var en lång dag för mig. Vilken lycka att hämta henne på eftermiddagen och allt hade gått bra! Tack vare att Saga inte är så gammal – jag gissar att hon var kring ett halvår när hon kom till oss, bortåt ett år nu – och rätt rejäl i storleken (tre kilo), klarade hennes kropp av operationen bra. Visserligen var hon vinglig och trött när hon hoppade ur transportburen hemma men hon repade sig raskt under kvällen. Som med Bosse, var maten det största problemet. En kanin måste hålla magen igång hela tiden, annars överlever den inte. Även denna gång fick jag ta Critical Care till hjälp men Saga var fortfarande skygg för mig och inte överdrivet road av att få en grön gegga intryckt i munnen med matspruta. Det tog tid innan det gick och jag fick vara vaken hela första natten. Med jämna mellanrum petade jag i henne små bitar av sådant hon älskade att äta som torkade äppellöv och färsk selleri. När de första pluttarna kom och Saga började kissa igen, var jag så lättad att jag nästan grät. Sedan gick tillfrisknandet snabbt. Såret läkte jättefint utan att infekteras och Saga fick tillbaka sin sprittiga livsglädje.


Efter ett kort återfall av brunst, har Saga blivit lugnare och det påverkar såklart även Bosse som nu slipper utsättas för hennes romantiska inviter (Alfons har hon tagit det lite försiktigare med, kanske känner hon på sig att han är pensionär och inte har riktigt samma ork). Ytterligare en konsekvens av steriliseringen är att Bosse och Alfons fungerar bättre ihop nu när Sagas hormoner inte distraherar dem. Och detta återkommer jag till i kommande bloggar. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards