kaninkamrat

Alla inlägg den 27 november 2016

Av kaninkamrat - 27 november 2016 15:37

Det svåraste med kaniner är nog att lära sig vad och hur de ska äta och dricka.


Hö ska de ha först och främst. Det som djuraffärerna säljer är inte alltid så bra. Det kan vara näringsfattigt, speciellt om det är pressat. Helst ska man försöka få tag i hö från en bonde, vilket inte är så lätt. Innan jag hittade sådant hö, gick jag runt bland djurbutikerna och läste på påsarnas innehållsförteckning, var det kom ifrån etc. Bosse fick testa vilken sort han tyckte bäst om (han vägrar äta timotej). Alla tre kaninerna älskar bondens hö, och äter mängder av det - speciellt som de rör sig mer som frigående kaniner än om de hade suttit i bur. När man byter hö, ska det gamla fasas ut långsamt och det nya fasas in, annars kan kaninerna få svåra magproblem.


Även andra livsmedel ska fasas in långsamt. Kaniner mår bra av gröna grönsaker, dock inte alla. På vintern ger jag mina småttingar sådant som grön paprika, selleri, olika färska kryddor. I första hand försöker jag hitta sådant som är ekologiskt odlat. Jag odlar också gräs inne, för att omställningen inte ska bli så stor på våren. När det blir varmt ute, plockar jag sådant som kaniner mår bra av. Till favoriterna hör återigen gräs, ljung, löv från rönn, lönn och äpple, maskrosor för att nämna några. Notera vad allemansrätten innebär! Löv och grenar från träd får jag från bekanta med trädgård, det är inte tillåtet att plocka vilt. Googla för att hitta information om vad kaniner bör och inte bör äta, ibland är uppgifterna motsägelsefulla och därför vill jag inte länka någon speciell sida. Man ska också ha klart för sig att kaniner inte vet genetiskt vad de kan äta och inte så lämna inte det avgörandet till dem.


Förutom att ge mina kaniner färsk mat, torkar jag godsaker under vår och sommar så att det räcker hela hösten och vintern. Jag gör torkningen på galler i kökets grytskåp, där det är mörkt och torrt. Beroende på vad som torkas, är det klart att läggas i vanliga papperspåsar efter 5-7 dagar.


Vad jag aldrig ger kaninerna är sådant som många tror att de mår bra av: morötter, gnagarblandning, cornflakes eller annat med socker i som förstör deras magar. Jag vill ju att de ska må bra så länge som möjligt hellre än att glädja dem kortsiktigt med något som smakar gott men dödar dem i förtid.


När det gäller vatten, så finns det olika uppgifter på hur mycket vatten en kanin ska dricka. Jag vet inte vad som stämmer. Naturligtvis påverkar sådant som värme och kaninens rörlighet. Mina dricker allt från ett par deciliter till någon halvliter var om dagen. De verkar också ha olika behov. När vi tycker att de dricker för lite, ger jag dem någon gurkskiva eller lite mer bladgrönt eftersom det innehåller vätska.


Pellets ingår också i den dagliga kosten men under vissa förutsättningar för vår del vilket kommande blogg handlar om.


Till sist vill jag påtala de risker som finns med att plocka mat ute (beroende på var i landet man bor) med anledning av utbrottet av den nya sortens kaningulsot. Se länk för mer information.


Agria, Livsviktigt att utfordra kaninen på rätt sätt.

http://www.agria.se/smadjur/artiklar/skotsel-och-vard/utfodring-av-kaniner/


Naturvårdsverket, Allemansrätten

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Plocka-blommor-bar-svamp/


SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt

http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards