kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 20 mars 2021

Gatusmartast

Av kaninkamrat - 20 mars 2021 11:34

Av de fyra kaninerna, är Saga gatusmartast. Ovanpå buren – notera, LÅNGT ovanpå – har en liten papperspåse med Alfons björklöv (viktig cancermedicin) stått. Jag hade beräknat att löven skulle räcka tills nya kommer på träden i vår. Men när han skulle få sin dagliga dos (ett löv), fanns inte ett enda kvar. I påsens botten var det ett stort hål. Saga låg och tryckte bredvid en klutt blindtarmsavföring och avslöjades genast som tjuven. Oroligt höll jag extra koll på henne efter detta överintag av björklöv (inte nyttigt!) men snart for hon runt som vanligt igen och lämnade inga fler cecotrofer. Men plötsligt en dag när jag satt och jobbade såg jag Saga stå på hyllan ovanpå matburen och sträcka sig orimligt långt upp mot gallertaket. Där stod en annan påse, som jag förvarade ratade pinnar i (att brännas i ugn av bekant. Allt återvinns i flocken). Vildsint slet Saga sönder påsen i botten med tänderna. När hon upptäckte att det inte alls fanns några smaskiga torkade björklöv i, blev hon ursinnig. For runt och slängde ilsket med öronen.

Saga, vår lilla ligist. Ofta ett steg före oss så någon förvaring ovanpå gallret blir det inte mer. Och snart kommer de färska björklöven till hela flocken, men mest av allt Alfons.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Söndag 12 maj 08:43

Det har tagit cirka sju veckor för Bosse och Ella att bli så sams att de nu kan lämnas ensamma.   Efter redan två-tre veckor verkade bondingen vara klar. Bosse bestämde såklart, och Ella fann sig förvånansvärt snabbt. Fast sedan kom hon på att de...

Av kaninkamrat - Tisdag 7 maj 09:19

Bosse är en kämpe.   För ett par år sedan blev han akut mycket dålig vilket visade sig bero på en tand. Inte bara tanden var ful och infekterad, under den fanns en varböld. Trots att Bosse var runt nio år gammal då, klarade han operationen galant...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards