kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 9 mars 2021

SAMTALET

Av kaninkamrat - 9 mars 2021 12:03

Ett år efter lilla Tovas magstopp på grund av päls var det dags igen. Hon vägrade helt enkelt att äta ens pellets och jag åkte in till det helgöppna Stora Djursjukhuset med henne innan hon kom så långt att hon låg helt orörlig.


Magproblem hos kanin är vanligt. Ofta på grund av fel kost, stress eller pälsbollar vid fällning. Tovas kost är exemplarisk. Hemmet är synnerligen ostressat och kaninvänligt. Pälsen borstas varje dag. Man kan inte göra mer än allt, och ibland räcker det inte till. Att kaninen blir sjuk på helgen är inte optimalt. Lägg till pandemi och mörkt ute i en stad där inget ligger där det låg förra veckan så förstår ni min sinnesstämning då jag okammad och svettig efter en dags stök i lägenheten fick gå in i andra andningen. Förmodligen såg jag ut som en crazy bunny lady när jag rusade in på akutmottagningen efter att ha betittat ett par industriområden på vägen (inte ens GPS:en hittar längre). Väl på plats fick vi sitta i ett separat väntrum för att hon skulle slippa konfronteras med de hundar som väntade på sin tur. Stackars Tova darrade av skräck, kanske mindes hon förra besöket då hon fick sondas och säkert hade mycket ont. Vi fick sällskap av en annan kaninägare som var på samma våglängd, vilket inte sker ofta. Visserligen är vi en växande skara, vi som förstår att kaniner har känslor och behov men vi är ändå i minoritet. Trots eländet med att behöva uppsöka veterinär akut, var det en glädje att prata med någon som inte bara hade samma värderingar utan även samma kanininnovationer hemma. Så blev det vår tur och lilla Tova lades in för vård. Fyra dagar sammanlagt blev det och en undersökning visade att livmodern inte var helt normal men att den förmodligen ändå inte var orsaken till magproblemen. Vi har ju inte låtit sterilisera henne eftersom hon har problem med blindtarmsavföringen från och till, och vi har också avråtts från det av någon (jag minns inte längre vilken) av de tre veterinärer vi konsulterat. Efter att ha trilskats med stödmatningen fick vi idag veta att Tova gett sig ut på upptäcktsfärd på sjukhuset (i alla fall i buren och i rummet där hon är) och att hon äter och bajsar riktigt bra. Nu väntar vi bara på SAMTALET som säger att vi kan komma och hämta henne, vilket hela flocken längtar oerhört efter. Stackars Bosse har varje dag letat efter henne i hela lägenheten och blivit alltmer modfälld när han inte hittat henne. Alfons och Saga hänger mer än de äter och det märks att de är ledsna. Men snart är flocken komplett igen.


Nu hoppas jag bara att det gick bra också för den lilla kaninen som väntade på vård samtidigt som Tova. Vi i flocken håller tummarna. Och till kaninens människoföräldrar vill jag säga att om alla vore som ni, skulle varenda kanin ha ett precis så fantastiskt liv som den förtjänar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Söndag 12 maj 08:43

Det har tagit cirka sju veckor för Bosse och Ella att bli så sams att de nu kan lämnas ensamma.   Efter redan två-tre veckor verkade bondingen vara klar. Bosse bestämde såklart, och Ella fann sig förvånansvärt snabbt. Fast sedan kom hon på att de...

Av kaninkamrat - Tisdag 7 maj 09:19

Bosse är en kämpe.   För ett par år sedan blev han akut mycket dålig vilket visade sig bero på en tand. Inte bara tanden var ful och infekterad, under den fanns en varböld. Trots att Bosse var runt nio år gammal då, klarade han operationen galant...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards