kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 5 mars 2021

3 X 18

Av kaninkamrat - 5 mars 2021 18:43

Efter att ha jobbat mig genom klo för klo men inte fått till det lika bra som den duktiga personalen hos veterinären, bokade jag en tid för manikyr för tre av kaninerna.


Alfons slapp den här gången eftersom han fick klorna klippta när han var inne akut för sitt rinnande öga. Att synka tre kaniner och få in dem i två transportburar är ingen lek men det gick ändå ganska bra med hjälp av lite snacks, dvs torkade löv från förra sommaren. När jag kom till min lilla trivsamma lokala djurklinik kände jag mig trygg då jag såg att inte bara jag utan även andra besökare samt personalen var lika välskyddade som ishockeyspelare. Jag hade oroat mig innan besöket för att kaninernas klor skulle vara ohälsosamt långa men den vänliga kloklipperskan försäkrade mig att mina fumliga försök hade gett hyfsat resultat och att det hade kunnat vara värre. Tovis, som definitivt inte tillåter att jag närmar mig med klotången, hade konstigt nog kortast klor av alla men det kanske beror på att hon ”boar” mycket. Lättnaden när vi alla fyra kunde åka hem var enorm. Alfons sov lugnt när vi kom in genom dörren men floppade av glädje över att se sina tre kaninkamrater igen. Sedan fick kaninerna ett par tröstepellets och färskt hö som de mumsade i sig. Medan de lite senare sov middag, spritade jag transportburarna och tvättade deras snuttar som såklart var med till veterinären. Det finns ingen anledning att ta onödiga risker med denna eländiga pandemi som inte verkar ta slut i det närmaste.


Bästa lärdomen idag var att när kaninerna får gå igenom saker tillsammans istället för en och en, blir de mindre stressade. Jag lärde mig också att det är bättre att jag försöker mig på att klippa en och annan klo ibland än inte alls för det gör att småttingarna inte behöver lida sig igenom bilresan och kloklippningen hos veterinären lika ofta. Men nu glömmer vi allt som hänt och gör fredag tillsammans hela flocken för imorgon är en annan dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Söndag 12 maj 08:43

Det har tagit cirka sju veckor för Bosse och Ella att bli så sams att de nu kan lämnas ensamma.   Efter redan två-tre veckor verkade bondingen vara klar. Bosse bestämde såklart, och Ella fann sig förvånansvärt snabbt. Fast sedan kom hon på att de...

Av kaninkamrat - Tisdag 7 maj 09:19

Bosse är en kämpe.   För ett par år sedan blev han akut mycket dålig vilket visade sig bero på en tand. Inte bara tanden var ful och infekterad, under den fanns en varböld. Trots att Bosse var runt nio år gammal då, klarade han operationen galant...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards