kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 22 november 2020

Kaninens bästa

Av kaninkamrat - 22 november 2020 09:30

Jag har inte gjort några inlägg på ett tag helt enkelt för att jag inte har haft tid. Efter extremt långa arbetsdagar, har kaninerna varit min prio.

Material finns alltid. Ofta inte positivt, i alla fall när jag tittar bortom alla seriösa kaninägares hem. Nyligen var det en artikel i en stor dagstidning om att kaninen blivit populärare som husdjur sedan pandemin började. Jag gråter inombords när jag ser det. Nu gnuggar uppfödare händerna för tyvärr tror jag inte att så många barnfamiljer vill ha en viltfärgad, traumatiserad kanin från ett djurhem. De söker någon av de tokavlade gosedjur som presenterades på bild, med en päls som ingen unge kommer att orka sköta. Men kanske gör det inget för uppfödarna, som kan sälja fler kaniner (på en sida erbjöd man en ny kanin om den man köpte dog inom en månad) och barnfamiljerna (som kan slänga ut kaninen i naturen när ungarna tröttnat).

Jag generaliserar, eftersom det naturligtvis finns de som tar sitt förvaltarskap på allvar. Men det är inte majoriteten. Jag ser dagligen verkligheten, bland annat på sociala medier där kännande människor försöker rätta till det andra gjort fel (ofta slutar det med att det arma djuret måste avlivas). Därför vill jag vädja till er som läser bloggen att verka för att ta hand om de stackars kaniner som farit illa, och inte stödja en inhuman verksamhet som föder upp och handlar med djur. Djurindustrin i sig är ett annat kapitel, som bara står för död och förintelse, men den tar jag inte här och nu.

Till syvende och sist handlar allt om lagändringar men de låter vänta på sig, speciellt när det gäller lågstatusdjuret kanin, som föds för att bli gosedjur men inte att vara sig själv. I väntan på en lag som kanske inte kommer, låt oss vara humana; för våra egna samvetens skull, men framförallt för kaninens bästa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards