kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2020

Stampe och hans vänner

Av kaninkamrat - 18 oktober 2020 10:30

Att göra ren kaninpottorna ofta är viktigt. Inte bara för att kaniner är renliga och tycker att det är äckligt att sitta i kiss och bajs (urinen är dessutom frätande för deras ömtåliga tassar) utan för att stanken är farlig för dem. Urin innehåller ammoniak och den skadar kaninernas lungor om de utsätts för den för länge. Därför måste man också försöka få bort fläckar i pottan som kan uppstå om man inte täcker botten tillräckligt med strö. När Bosse flyttade in, slängde jag konsekvent hela pottans innehåll. Numera skopar jag bort det som är använt och sparar det strö som är torrt; det finns ingen anledning att kasta något användbart, särskilt som det går åt ganska mycket av det till fyra aktiva kaniner. Inte bara ammoniak utan alla konstgjorda, starka dofter kan orsaka lunginflammation hos de små. Därför har vi slutat helt med doftsatta produkter; tvål, tvättmedel (sköljmedel skulle vi aldrig få för oss att använda vare sig på egna kläder eller kaninmattor. Det är giftigt och stannar ju kvar i textilierna), after shave, rengöringsprodukter osv. Det enda vi använder är ren såpa och utspädd ättika till pottorna. Övrigt, som tvål och shampoo etc, köper vi oparfymerat (och veganskt så att det inte innehåller slaktrester och annat).


Ibland glömmer även vi av oss och tänker kanske inte på somliga lukter som skadliga. Det blev jag påmind om senast jag var hos det omtänksamma, lokala djursjukhuset. Djurskötaren som visade mig och Alfons till ett undersökningsrum bad mig vänta med att placera hans transportbur på undersökningsbordet eftersom hon spritat det. Det luktade verkligen starkt från bordet och naturligtvis ville jag inte utsätta Alfons för den doft-chocken.


Om någon tycker att denna anpassning hemma är en för stor eftergift vill jag ställa en fråga tillbaka: Vad är viktigast, att själv lukta på ett visst sätt trots att det är både onödigt och onaturligt eller att skydda kaninerna från plågsam sjukdom? Om det första överväger, ska man inte bo tillsammans med Stampe och hans vänner. Men så länge det finns människor som väljer bort djurens välfärd för egoistiska drivkrafter, kommer synen på dem som inte kallas mänskliga att förbli omänsklig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards