kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 20 september 2020

Tovis borg

Av kaninkamrat - 20 september 2020 11:15

Det är viktigt att kaniner har gömställen och gryt som i möjligaste mån liknar vad som finns i naturen. Eftersom tamkaniner tyvärr också har en begränsad yta att röra sig på, behöver de variation för att få stimulans. Därför flyttar jag runt saker i lägenheten och försöker tänka nytt med jämna mellanrum.


Ett av mina projekt har varit en stenborg till Tovis. Hon trivs bäst under bokhyllan. Golvet är dock kallt där och varje gång jag lägger en filt på det för att hålla henne varm, slänger hon irriterat undan den. Därför har jag byggt en slags ruin av (nya) gatstenar som hon kan ligga på. Den har små utgångar på olika sidor som hon kan smita igenom när kardan närmar sig. Hon kan också gömma sig bakom stenarna när hon vill känna sig trygg.


Häromdagen kom Tovis borg väl till pass när det var kloklippning på gång. Hon sprang längst in under bokhyllan, bakom kantstenarna. I vanliga fall skulle jag aldrig jaga ut henne, det är viktigt att gryten får förbli fredade platser eftersom kaniner är känsliga för stress. Men klorna måste klippas och då behöver jag ibland gå över gryt-gränsen. Denna gång bad Tovis Bosse om hjälp. Han lade sig beskyddande framför henne och det var näst intill omöjligt för mig att komma åt henne. När jag trevade efter Tovis på Bosses vänstra sida, flyttade han sig dit och tvärtom.


Efter mycket stök blev det ändå kloklippning och när Tovis kom hem, hade hon och Alfons ett långt samtal eftersom det var han som klippte klorna närmast innan henne och hade färska minnen av vad det innebär. Nu slipper både Alfons och Tovis manikyr och pedikyr på ett tag. Men nästa vecka är det Sagas eller Bosses tur. Och då börjar allt om igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards