kaninkamrat

Alla inlägg den 13 januari 2019

Av kaninkamrat - 13 januari 2019 10:15

Alla mina kaninuppfinningar har verkligen inte blivit succéer; hösnorkeln, skåpsgrytet och pälstunneln är exempel på sådana.

 

Hösnorkeln kom till för att jag behövde få upp höet en bit från pottan så att Bosse, som var pytteliten på den tiden och inte åt så mycket, inte skulle kissa på det. Jag monterade snorkeln vid sidan av pottan och stack in en tuss hö i dess öppning. Det fungerade för all del men såg inte riktigt klokt ut och när Bosse växte till sig, åt han mer än det lilla hö som snorkeln rymde. Hösnorkeln skrotades men än idag, fem år senare, skrattar den andra människan i flocken gott åt just denna uppfinning.

 

Skåpsgrytet var ett försök att ge Bosse en egen vrå i köket när vi åt. Jag har ett stort hörnskåp som jag tömde längst ned och tog bort dörren på. Sedan inredde jag det med potta och hö. Besökare hoppade alltid till när en kanin plötsligt hoppade ut ur skåpet. Så här i efterhand kan jag tycka att det var en rätt bra uppfinning men ibland skvätte Bosse kiss av misstag utanför pottan och jag fick skrubba skåpet som blev alltmer slitet.

 

Pälstunneln tycker jag själv är en briljant uppfinning. Tyvärr delade inte kaninerna den åsikten. Den gjordes av en hallmatta, en sådan man ska skrapa av sig skorna på. Jag rullade det raspiga inåt, täckte ”springytan” med fleece och väntade förhoppningsfullt på att kaninerna skulle promenera genom den, skrapa av lös päls på det raspiga och komma ut som nykardade. Efter en timmes lock och pock med pellets drogs Tova motvilligt genom denna läskiga skapelse, men aldrig mer.

 

Utöver dessa tveksamma uppfinningar (pälstunneln KUNDE ha fungerat eftersom päls verkligen fastnade i den) har jag en del kaninklurigheter på mitt samvete. Många av dem har permanentats, andra har jag förträngt. Det är med kaninuppfinningar som allt annat, trial and error. Till slut hittar man rätt. Och som med allt annat, ska man aldrig tvinga kaniner till något de inte vill, som att dra dem genom en läskig tunnel med rasp på insidan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards