kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 6 januari 2019

Ett förfärligt firande

Av kaninkamrat - 6 januari 2019 11:30

Det var ett förfärligt firande på nyårsafton i år.


Förfärligt bara i bemärkelsen att det sköts fler fyrverkerier än vanligt, kaninerna tyckte också att det var rätt hemskt. För Tova var det första gången hon upplevde smällande och ljusblixtar. Trots det, tog hon det ganska lugnt; verkade trygg i de andras sällskap. Bosse var rätt cool också, det var ju hans femte nyår. Men Saga och Alfons var desto mer stressade, mest av ljusblixtarna. När vi täckte fönstren så gott det gick (vi har tyvärr inte persienner överallt), lugnade de sig lite. Varje år, vädjar djurägare om att vi ska avstå eller i vart fall vara måttliga med fyrverkerier. Men varje år, är det likadant. Inte bara tamdjuren lider, också djuren därute i skog och mark far illa. Dessutom ligger raketer och smällare kvar och sprider gifter. En kort stunds oväsen, är det värt allt elände? Går det inte fira nyår utan oljud och ljusfenomen? Som vanligt, betalar djuren det högsta priset.


2019 börjar i egoismens tecken. Jag hoppas att det slutar bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards