kaninkamrat

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2018

Tovas rumpa

Av kaninkamrat - 28 oktober 2018 08:15

Kanske läste ni bloggen om stackars Tova och hennes problem med blindtarmsavföring. Efter konsultation av fem olika veterinärer på olika kliniker samt två dagars inläggning där inget hittades, kom vi ju fram till att det kanske var årets nya skörd av hö som spökade.

 

Trots att vi i stort har kommit tillrätta med problemet, har Tova haft återfall då hon lämnat kluttar här och där. Direkt vi har sett dem, har vi matat henne med dem och hon har accepterat det. Men något har ju ändå varit fel och Tovas rumpa har blivit kletig av intorkat bajs. Efter att ha letat på internet, hittade jag till slut en artikel av en veterinär som menade att när en kanin har fått fel kost under lång tid, kan det ta flera månader att återställa balansen, om ens någonsin. Jag tog upp frågan med ännu en veterinär som rekommenderade små doser av Critical Care till Tova medan detta pågick om det inte alltid gick att mata henne med avföringen, för att hon skulle få i sig alla livsviktiga vitaminer och mineraler. Så när vi kom hem och såg en klutt som var för gammal för att kunna mata Tova med, fick hon lite CC som kompensation. Till sist kom den dag då ingen blindtarmsavföring lämnades. Men Tova hade lite gammal avföring intorkad i rumpan och vi fick då hjälp av en kunnig djurskötare att tvätta och klippa bort pälsen den satt fast i (gör inte detta själva, risken för skador är stor. Vänd er till någon med professionella kunskaper).

 

Nu är Tovas rumpa är ren och fin, och blindtarmsavföringen tar hon från den som hon ska. Hon är piggare och gladare än någonsin, far runt som ett Jehu och busar med oss. Fast mest vill hon vara med Bosse, som hon älskar mer än någon och något annat - till och med mer än pingelbollen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 18:20


Ru krafsar när hon är uttråkad. Jag har försökt erbjuda pottorna med rikligt med hö i, halm i en kartong, filtar. Inget har fallit henne i smaken. Till sist hittade jag en kattlåda på Arken Zoo. Den har två hål, ett på framsidan och ett ovanpå. Lådan...

Av kaninkamrat - Måndag 25 mars 10:49

Nu har det varit ett långt uppehåll i bloggen igen. Jag opererades i februari och kunde inte engagera mig för mycket i kaninerna under en period. Men det var svårt att låta bli så jag ringde sjukhuset efter någon vecka och frågade om jag inte i alla ...

Av kaninkamrat - Tisdag 16 jan 09:47

De flesta honkaniner får livmodercancer när de är runt tre år. Av det skälet (och lite för att deras uppvaktning har kört slut på de kastrerade hannarna) steriliserades både Saga och Tova. Tova väntade vi med ganska länge eftersom hon hade stora prob...

Av kaninkamrat - 6 december 2023 14:45


Stöd utsatta djur genom att köpa Göteborgs Djurskyddsförenings kalender 2024!   Lilla Ru är fröken Augusti <3         ...

Av kaninkamrat - 26 november 2023 17:01

Som alltid när det är långt mellan blogginläggen beror det på att det händer för mycket i Flocken för att jag ska hinna skriva.   Först fick Bosse ett mildare återfall i e.cuniculi. Det blev en vända på det Stora Djursjukhuet igen och sedan kom h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards